Start to be SMARTT
Dé totaalaanpak naar duurzame resultaten en meer gemoedsrust

De lat ligt steeds hoger

Zonder een gestructureerde aanpak, die doelgericht werkt op de oorzaken, blijven onderstaande uitdagingen een moeilijk te nemen drempel:

  • Een concurrentiële markt, die vreet aan je winst
  • De “educated buyer” die steeds veeleisender wordt
  • Mensen die de essentie niet zien in de veelheid en geen verantwoordelijkheid  nemen
  • Technologie, digitalisering en big data die steeds sneller op je afkomen 
  • De voortdurende war on talent en de werknemers die steeds veeleisender en minder flexibel worden
  • De groeiende berg administratie en regelgeving 

Jouw bedrijf moet mee, want anders…

Stilstaan is achteruitgaan. Da’s het cliché, toch?  Niet dat je nog niets geprobeerd hebt. Harder werken, met je mensen praten en vergaderen… en wanneer niets anders werkt, zelf brandjes blussen.  
Misschien stuurde je je teamleden al naar een opleiding. Of deed je al een beroep op consultants die: 

  • Focussen op één deelaspect van je bedrijf zonder zicht op het totaalbeeld
  • De symptomen aanpakken met “one-size-fits-all” oplossingen, en niet de oorzaken
  • Het proces eerder complexer maakten en vertraagden

Helaas zorgden flitsende PowerPoints en dure praatjes nog maar weinig voor concrete resultaten. 

Hoe zie je het bos door de bomen?

Het is niet makkelijk om door een bedrijf te kijken. Om het bos door te bomen te zien. Een Engelse spreuk zegt: 

“You can’t read the label when you’re inside the bottle.” 

Vaak staan we gewoon te dicht bij om de zaken te kunnen zien. Als gevolg gaan we daardoor meestal af op symptomen: mensen die slecht communiceren, klanten die klagen, leveringen die verloren raken, mensen die vertrekken, ….  De onderliggende oorzaak blijft vaak ondergesneeuwd. We nemen dan acties die een pleister op de wonde zijn, soms ook zout in de wonde. 
Het resultaat? Misverstanden, frustratie, miscommunicatie, vertraging, en het niet optimaal benutten van mensen en middelen.

Met Start to be SMARTT zet je de juiste stappen naar duurzame groei en meer gemoedsrust.

Wil je met je bedrijf naar een hoger niveau doorgroeien, dan moet je focussen op de essentie.
Enkel zo ontgrendel jij het volgende maturiteitsniveau voor jou en je team. Dat is net waar onze aanpak Start to be SMARTT om draait. 

  • Bedrijven die SMARTT worden, realiseren een verhoogde efficiëntie, betrokkenheid, professionalisering en dus ook MARGE. 
  • Bedrijfsleiders die SMARTT werken ervaren meer rust, meer vrijheid om zichzelf te kunnen zijn, en meer inzicht om betere beslissingen te kunnen nemen.

Start to be SMARTT is een gestructureerde aanpak, afgestemd op jouw noden. 

TotaalaanpakMeteen toepasbaarFocus op de essentie
Met SMARTT bekijken we niet een stukje van de puzzel, maar de hele puzzel. 
SMARTT formuleert concrete adviezen waarmee we je uitdagen en die je meteen kan toepassen op je bedrijf.
Met SMARTT nodigen we je uit om na te denken over je missie en strategie, zodat je beter voorbereid bent op de toekomst.

Jouw praktische MBAMet aantoonbaar resultaatGeen standaardformule
Geen dure woorden, geen theorie. Wel praktische modellen, die je kan beschouwen als jouw persoonlijke MBA.SMARTT zorgde in het verleden al voor fantastische resultaten. Ook bij jouw bedrijf kunnen we daarvoor zorgen.Advies op maat dat werkt voor jouw bedrijf.

In 4 stappen zetten we jouw bedrijf op weg naar betere resultaten. 

Stap #1
Zicht op het totaalbeeld van jouw bedrijf

In tegenstelling tot veel andere methodes, geeft SMARTT je inzicht in het totaalbeeld van je bedrijf op een objectieve en gestructureerde manier. Want: 

Voor je weet hoe je je bestemming wilt bereiken, moet je eerst weten waar je staat. 

Hoe zit jouw bedrijf in elkaar? Wat zit er allemaal tussen de bestelling en de factuur? Neemt iedereen binnen jouw organisatie zijn verantwoordelijkheid? Is iedereen zich bewust van zijn functie en rol? Wordt er duidelijk en snel gecommuniceerd?
We gebruiken hiervoor onze ervaring en gezond verstand, maar ook verschillende methodes en modellen, zoals:

  • Diepgaande  interviews met de bedrijfsleider en de sleutelfiguren
  • Het FITCH-model (gecertificeerd psychometrisch analysemodel)
  • Het “organisch organogram”, om duidelijk te stellen hoe jouw bedrijf werkt en hoe iedereen en de verschillende afdelingen aan elkaar gelinkt is. 

Zo dringen we door tot het hart van jouw bedrijf en ontdekken we waar de achillespees zit. Dit is een begin van het proces van bewustwording. 

Stap #2
Op naar de kern van het probleem

Het is niet altijd makkelijk om het bos door te bomen te zien. Toch heb je een duidelijk beeld van de onderliggende oorzaken nodig, als je acties wil ondernemen die verder reiken dan de symptomen. Daarom helpen we je om  jouw verborgen knelpunten te detecteren. 
We pakken de kern van het probleem aan, aan de hand van zes essentiële hefbomen van het ondernemen.

Stap #3
6 essentiële hefbomen naar een topbedrijf en meer tijd om te ondernemen

Hier gaan we op zoek naar hefbomen, de essentiële acties die voor jou en je team het volgende maturiteitsniveau ontgrendelen. 
Nu we de verborgen knelpunten en hefbomen kennen, kunnen we ook de juiste oplossingen benoemen.

Hefboom #1. Strategie: Waar naartoe? 

Symptomen: Verwarring; uiteenlopende keuzes van verschillende mensen die elkaar kunnen tegenwerken; beslissingen die moeilijk te maken zijn.

Een duidelijke strategie bepaalt voor jou, als bedrijfsleider, je beslissingen en je investeringen. Maar nog belangrijker is dat die strategie ook leeft binnen je teams, met een consensus en kennis over hoe zaken aangepakt moeten worden. 

Hefboom #2. Methode: Is je business aan het plafonneren?

Symptomen: Bedrijfsleiders willen en kunnen groeien maar het lukt niet; het bedrijf blijft hangen en komt in een soort bestaanscrisis terecht. Zaken die vroeger goed werkten, werken nu niet meer. 

Vaak is de manier waarop gewerkt wordt jaren de goede gebleken maar is deze nu niet meer van toepassing. Daarom bekijken we in welke groeifase het bedrijf zit, en wordt snel duidelijk welke huidige werkmethodes moeten vernieuwd worden.

Hefboom #3. Authentiek zaken doen:  Wat straalt je bedrijf uit?

Symptomen: Mensen zitten niet op dezelfde golflengte; er is veel negatieve roddel; zaken worden niet aangepakt zoals jij dit wilt;  mensen stralen niet de verwachte attitude uit naar elkaar en  je klanten; mensen putten geen energie uit hun job

Hier werken we aan een gezonde en authentieke cultuur van je bedrijf. 

Culture eats strategy for breakfast. — Peter Drucker

In een goede cultuur voelen mensen zich thuis, kunnen ze authentiek zichzelf zijn, hebben ze goesting om te presteren.
Dat stralen ze dan ook uit naar je klanten, leveranciers en collega’s.
Heel vaak wordt dit vergeten als motiverende factor en winstmaker. Ondertussen hebben studies dit bewezen.

Hefboom #4. Responsibility: Hoe volwassen is je bedrijf?

Symptomen: Mensen nemen hun verantwoordelijkheid niet. Dat is nooit goed, maar binnen de werking van een bedrijf is dit echt het recept voor slechte resultaten en veel frustratie.

De paradox is dat de meeste werknemers die verantwoordelijkheid nochtans wel willen nemen (en zij die dat niet willen, kan je best missen). Te vaak wordt er dan wel op de persoon geschoten en niet op de oorzaak. Maar waar knelt het schoentje dan wel?

  • Vaak kennen de mensen hun verantwoordelijkheden niet
  • Of ze krijgen niet het mandaat, de tijd, kennis of de nodige middelen
  • Soms zit de technologie in de weg of zijn de processen niet duidelijk

Het kan ook zijn dat hun leidinggevende altijd die laatste 10% van het werk in zijn handen neemt. Het is veel doeltreffender om de bovengenoemde knelpunten weg te werken.

Hefboom #5. Team: het hart van de geoliede machine

Symptomen: Slecht functioneren van een dienst of personen; slechte of verminderde samenwerking en communicatie.

Een gestroomlijnd bedrijf is enkel mogelijk met een goed geolied team met de juiste  mensen aan boord die het bedrijf naar het volgend niveau kunnen brengen. 
Is uw team een echt team? Zijn de leidinggevenden mensen die daar oog voor hebben en continu aan werken of zijn het goede ‘experten’ die doorgegroeid zijn en door hun ervaring, kennis en anciënniteit een leidinggevende functie uitvoeren?  Slagen deze mensen er in om het menselijke aspect te combineren met de resultaatverwachtingen en het dagdagelijks oplossen van bedrijfsproblemen?

Hefboom #6: Technologie en IT: meer automatisatie, betere beslissingen, minder stress

Symptomen: frustraties; communicatieproblemen; gefrustreerde werknemers vallen uit of verlaten het bedrijf

Slecht functionerende IT-systemen zijn vaak een verborgen bron van frustratie en een oorzaak van slechte communicatie. Werknemers worden dan soms gestuurd op een communicatietraining of cursus mindfulness, geweldloos communiceren of ontstressen. Nog erger: gefrustreerde werknemers vallen vaker uit of verlaten het bedrijf sneller.
Reden te meer dus om ervoor te zorgen dat jouw IT-infrastructuur (ERP, CRM en andere hulpprogramma’s) loopt als een trein. Laat jouw IT dus doen waarvoor het is gemaakt: automatiseren, je beslissingen helpen nemen,  en werkdruk verminderen. 

Stap #4
Engagement en momentum naar SMARTT resultaten 

Op basis van de gedefinieerde hefbomen en knelpunten, stellen we een concreet actieplan op om uw bedrijf stap per stap te optimaliseren. 
Maar zelfs het beste plan levert geen resultaten zonder betrokken mensen om het plan uit te voeren.
Daarom helpen we je om je mensen mee te krijgen om met goesting, en als team, mee te surfen op het momentum en je bedrijf naar de toekomst te brengen door ervoor te zorgen dat:

  • De “quick wins” die frustraties van mensen weg nemen snel aangepakt worden, om draagvlak en momentum op te bouwen binnen je teams. 
  • De strategie en visie binnen je teams leeft, zodat er geen verwarring is over wie wat moet doen 
  • Iedereen de nodige middelen en kennis te geven over hoe zaken aangepakt moeten worden


Kan Start to be SMARTT ook jouw bedrijf helpen?

TESTIMONIALS

Na de sessie met Blancdemain keerden de rust en de creativiteit terug, en konden we ons weer richten op de essentie van het ondernemen.

De laagdrempelige communicatie en externe inkijk in onze uitdagingen waren voor ons echt een meerwaarde.

Sam durft zaken in vraag te stellen. We verbloemen onze problemen vaak, maar met Sam worden die problemen echt bespreekbaar gemaakt.

Wat voor resultaten kan je verwachten?

Dit hangt af van heel wat factoren. Als voorbeeld zal ik kort mijn eigen ervaring als bedrijfsleider delen. Want in 2010 kreeg ik de leiding over een bedrijf dat juist was overgenomen. 
Het bedrijf was verkocht geweest tegen de prijs van een goudhaantje, maar was finaal een goede vleeskip waar nog heel wat moest aan gekweekt worden.
En dat kweken was mijn opdracht, doorspeend van onverwachte wendingen, mensen die vasthielden aan oude systemen, investeerders die hoge verwachtingen stelden, vervuilde databases, oude infrastructuur en machines… 
Ik was dus in een dossier gestapt waar de meeste mensen zouden van wegwandelen.

Want ik had absoluut te weinig ervaring in bedrijfsvoering

En toch. Toen het bedrijf 5 jaar later terug verkocht werd aan een concurrent multinational (Atlas Copco), was de EBITDA met 50% gestegen en de omzet met 14%. Na de overname door Atlas Copco bleef ik nog 3 jaar om het bedrijf te integreren in de groep, met opnieuw een stijging van omzet van 12,5%.

Verhoogde omzet met33%
(van 6 naar 8 miljoen euro)
Groei van het team met48%
(van 27 tot 40 mensen) 
Verhoogde EBITDA met 56%
(van 9% → 14%)

Maar ik kon niet juist vertellen wat ik had gedaan om zonder ervaring toch succesvol te worden

Tot ik op een dag bezoek kreeg van twee managementstudenten die me een aantal vragen stelden hoe ik dit bedrijf op dit niveau had gebracht. En die twee gasten hadden daar een schema voor met daarbij horende vragenlijsten. 
Blijkbaar had ik onbewust en op buikgevoel samen met mijn mensen de 6 essenties van bedrijfsvoering op punt gezet.
En één voor één, hadden we deze in orde gekregen: Strategie, Methodiek, Authentieke cultuur, Responsibility, Team en Technologie

Uiteindelijk had ik het bos door de bomen kunnen zien. 

Ik heb BlancDemain opgericht om bedrijfsleiders te helpen om ook de weg naar een topbedrijf te vinden

En alles begint met een klare kijk op de huidige situatie. 

Begin met een klare kijk op je toekomst en die van jouw bedrijf

Ben je op zoek naar manieren om je zaak naar het volgende niveau te brengen? Dan kan een “Hoe slim is mijn bedrijf?” assessment een goede eerste stap zijn. 

Hoe werkt het? 

  1. Na je aanvraag via het onderstaande formulier, krijg je toegang tot een korte digitale assessment om naar de knelpunten te peilen
  2. Je kan de assessment in paar minuten zelf invullen, of nog beter, ook met enkele sleutelmensen delen om de resultaten naast elkaar te kunnen leggen
  3. Je krijgt ook de mogelijkheid om een vrijblijvende analyse-sessie te boeken met Sam Furnier, een externe partij die ook in jouw schoenen heeft gestaan. 

Tijdens het gesprek worden verschillende tekorten en pijnpunten bloot gelegd en praktische oplossingen besproken. 

Verwacht echter geen dure woorden of “silver bullet” oplossingen. Wel uitdagende vragen die jou triggeren om de eerste stappen te zetten naar succes en meer gemoedsrust.